Home

När jag var på naturfilmsfestivalen 2013 för att pitcha min filmidé för SVT, så fick jag en ny idé till nästa filmprojekt. Idén var att försöka göra en film om jättekaktusen Saguaron, som växer i Sonaraöknen sydvästra USA och norra Mexiko. En av de artrikaste och torraste öknarna i världen. Saguaron kan bli över 100 år gammal och 15 meter hög.

Efter mycket planering för att få ihop tillräckligt med dagar och få med tillräcklig utrustning under vår kommande USA resa. För att hinna med och filma denna naturfilm krävdes att allt flöt på, Vi fick ett litet stöd från reaktor så transport och bränsle löste sig för färden i öknen. Jag fick tips på vägen från etablerade naturfilmare om hur jag lättast skulle få ihop en film på så få dagar som fem stycken, för att vara exakt.

Sonaraöknen i sydvästra USA
 När vi närmade oss målet, så helt plötsligt från ingenstans dök dessa jättar upp längs vägen. När vi väl kom fram till platsen där vi skulle filma, upptäckte vi efter en tids vandring i öknen, att det skulle bli tufft att hitta djur i denna osympatiska miljö. Varmt och torrt var det de första två dagarna i öknen. På den tredje dagen kom det in mörka moln och det började ösregna i två dagar konstant. Vilket gjorde att dag tre och fyra regnade bort, nu återstod en dag och som tur var blev det kanonväder, så vi kunde spendera hela dagen och kvällen ute i fält och filma. Det var en enorm upplevelse att få vara så nära dessa stickiga växter, som står ut i den torra och tuffa miljön.

Det vi fick filmat förutom många stora kaktusar var reptiler, fåglar, små däggdjur och insekter. Allt material filmade jag med Panasonic GH3 och olika objektiv för att nå allt på avstånd.

Jättekaktusen Saguaron

Nu när jag sitter med materialet hemma, så ser det ut att kunna bli en helt okej film. Med tanke på vilket problem vi haft att få ihop det.

Filmens längd ser ut att bli cirka 14 minuter och kommer vara klar till årsskiftet 2014/2015.

/Rickard Johansson
www.arrowpictures.se

 

Lämna en kommentar